Aktuality

Motocykel JAWA Pérák 250/11, veterán – súčasť interiérov predajní BANDI

Málokto už dnes vie, čo znamená nápis na motocykloch JAWA. Skoro každý z nás sa niekedy s týmto motocyklom stretol. Mnohí z nás videli nepojazdný motocykel v stodole u starého otca, iní zase v rodinnom albume, kde sa fotil strýko s deťmi na Jawe.

JAWA je veľký kus českej technickej histórie, ktorá sa v dobách minulého storočia prelínala niekoľkými generáciami. Povojnový technický zázrak JAWA bol bohužiaľ v 60. rokoch vtedajším komunistickým režimom totálne rozložený. Slávna svetová značka nemala už žiadnu šancu obstáť v konkurenčnom prostredí japonských moderných motocyklových značiek. Dnešná JAWA Divišov je známa vo svetovom plochodrážnom športe.

Motocykel JAWA Pérák

Ako to začalo

Za všetkým stál zakladateľ zbrojného závodu Ing. František Janeček (1878 – 1941). V roku 1923 vybudoval v Prahe – Nuslích továreň, kde prestavoval guľomety Schwarzlose. Na sklonku 20. rokov armádne zákazky ustali a Ing. Janeček bol nútený hľadať iný výrobný artikel. Inklinoval k výrobe motocyklov a to z niekoľkých dôvodov. Jednak bola technológia výroby motocyklov podobná tej zbrojárskej, ale predovšetkým ho hnalo jeho vlastenectvo. Chcel vyrobiť československý motocykel, ktorý by obstál v konkurencii anglických a nemeckých motocyklových značiek, ktoré v tej dobe patrili medzi európsku špičku.

Ing. František Janeček odkúpil licenciu na motocykel nemeckej značky Wanderer. Začal vyrábať vlastné motocykle s touto licenciou a nazval ich JAWA. Názov vznikol spojením prvých dvoch písmen z mien JANEČEK-WANDERER. Výroba však nemala úspech. A to predovšetkým z dôvodu nesprávneho technického riešenia a vysokej ceny. Ing. Janeček sa preto spojil s anglickým konštruktérom Georgom W. Patchettom. Ako prví vytvorili v roku 1939 ľudový model JAWA Villiers 175 cm3. Po tomto motocykli nasledovali ďalšie typy. 250 cm3, 350 cm3, motobicykel JAWA Robot 100 cm3 a JAWA 250 cm3 Duplex. Tým začala dlhá a slávna cesta značky JAWA.

Martin Kraus a motocykel JAWA Pérák

Vývoj JAWA po druhej svetovej vojne

Po smrti Ing. Janečku v roku 1941 riadil ďalej továreň JAWA generálny riaditeľ JUDr. Frei. Technicky zručný manažér s právnickým vzdelaním bol pre JAWU historickým míľnikom. Riadil výrobu zbrojovky aj v priebehu druhej svetovej vojny. Pochopiteľne, v tej dobe so zbrojárskym programom pre nacistov. So svojím tímom však tajne vyvíjali úplne nový koncept motocyklov JAWA, ktorý dostal názov Pérák. Je nutné podotknúť, že akákoľvek zistená kolaborácia proti Veľkonemeckej ríši bola nacistami trestaná najvyšším trestom smrti.

JUDr. Frei dokázal v priebehu vojny zaistiť výrobu a ukrytie väčšiny tajne rozpracovaných súčiastok na vyvíjaný motocykel Pérák. Po skončení vojny v roku 1946 bola JAWA Pérák 250 predstavená na veľtrhu v Paríži, kde zožala obrovský celosvetový úspech. Novým konceptom prednej vidlice, samočinným vypínaním spojky, ale aj svojimi obľúbenými tvarmi, predbehol motocykel svoju dobu minimálne o 20 rokov. Záujem o nový motocykel bol enormný. Exportoval sa do 112 štátov na všetkých kontinentoch a nestíhal sa vyrábať. Následné potom vznikla ešte JAWA Pérák 350.

JAWA Pérák 250/11 v predajniach BANDI

Vystavené motocykle JAWA Pérák v predajniach Panské obleky BANDI:

OSTRAVA – JAWA Pérák 250/11, r. v. 1948. Po renovácii, pojazdný, platný TP a SPZ. Nepredajné.

PRAHA – JAWA Pérák 250/11, r. v. 1947. Po renovácii, pojazdný, platný TP a SPZ. Nepredajné.

BRNO – JAWA Pérák 250/11, r. v. 1947. Po renovácii, pojazdný, bez TP a SPZ. Nepredajné.

BRATISLAVA – JAWA Pérák 250/11, r. v. 1950. Po renovácii, pojazdný, bez TP a SPZ. Nepredajné.

Mohlo by vás zaujímať